dominiqueswenker.reismee.nl

allemaal avonturen en nu cuzco

Buen dia :)
Hoe is het leven in NL? Hier bijzonder goed. Ik ben in Cuzco met Louise, Klara en Ellekari en Ties komt zometeen ook aangevlogen. Hoe nice is dat!
Na la paz ben ik naar copacabana gegaan, waar lou en de zweden ook waren. Aldaar heb ik heuvels beklommen met mooi uitzicht, gezocht naar paarden voor paardrijden en geen paarden gevonden maar wel veel nieuwe mensen ontmoet. Vandaar gingen we naar Isla del Sol, middenin het Titicaca meer. Ons hotel was in Yumani village in het zuiden en had uitzicht over de hele baai. We hebben het hele eiland bewandeld en allerlei Inca ruines gezien en een geweldig landschap. Het was wel zwaar, ontzettend heet en ontzettend hoog. Bizar dat je aan een meer bent wat zo groot is als de zee, maar toch op +- 3800m hoogte. Volgens Louie leek het heel erg op de oostzee in Denemarken. Ellekari en ik hebben nog een offer gebracht aan de zonnegod voor mooi weer tot en met cuzco en zijn in het Titicaca lake gesprongen. dat was vooral heel koud.
Daarna gingen Louise en de zweden naar cuzco en ik naar Cabanaconde in de Peruviaanse woestijn. Het is een piepklein dorpje, en ik heb geleerd hoe je echte peruviaanse pisco sours maakt, dus pas maar op vrienden thuis, als ik terug ben moeten jullie er ook aan geloven. Er zijn heel veel honden. En condors. Ik heb 6 condors gezien, waarvan 2 heel dichtbij. Dat was heel mooi en heel bijzonder, want ze zijn erg zeldzaam geworden.
Cabanaconde ligt aan een 1200m diep ravijn, Colca canon, met de rio colca beneden. Op de 2e dag heb ik gelift tot aan het begin van het pad langs 3 minidorpjes naar de oasis beneden in het ravijn. Daarna was het ongeveer 8 uur lopen, steil naar beneden, met cactussen, allerlei vogels, heel veel stof en zand, stenen in alle kleuren van de regenboog en ook stukjes groen en inca ruines. Hoogtepunt was mijn douche in een prive waterval met gletsjer water :) het zwaarste was de volgende dag, een steile klim van 3,5 uur naar boven van oasis terug naar cabanaconde. In het dorp werd ik gefeliciteerd met mijn snelle tijd, er zijn fitte jonge mannen die er 4 uur over doen :) nice!
Toen ben ik in arequipa geweest en ben rondgeleid door een arequipaanse amigo die ik in La Paz had ontmoet. Vond de stad niet zo fantastisch, maar het was wel leuk om van hem te horen hoe leven in peru is en zijn huis te zien en moeder en broertje te ontmoeten. We hebben heel goed peruviaans-chinees gegeten en snachts op een uitzichtpunt gitaar gespeeld en smerige rode wijn gedronken.
En gister weerzien met louise in cuzco! we hebben een massage gehad en genoten van elkaars gezelschap. Zometeen komt ties, en over een paar dagen doen we een trek naar macchu picchu. We hebben gekozen voor salkantay, de zwaarste maar mooiste trektocht, 5 dagen 8 uur lopen en kamperen. ik ben benieuwd.
hou jullie op de hoogte en veel liefs

Uit de hoogte

Hoi ! Het gaat heel goed hier. Ik ben nu in La Paz om dingen voor geneeskunde te fixen, dus ik dacht, waarom ook geen kleine update.
Na het luxe hotel in Tupiza hebben we een tour over de zoutvlakten gedaan, zulke mooie landschappen gezien. Laguna´s in alle kleuren, met flamingo´s, bizarre landschappen, zoutvlakten. Het mooiste was vroeg opstaan en de zon zien opkomen boven oneindige zoutvlakten. En het eilandje met 600 cactussen dat middenin deze vlakte staat. Heel erg bizar. Er staan foto´s op mijn facebook! :)
Daarna gingen we naar La Paz, met onze nieuwe Zweedse amiga´s. We verbleven in hostel Carretero, wat helemaal vol zit met reizende Zuid-Amerikaanse artiesten. Op de patio wordt continu muziek gemaakt, gezongen, gejongleerd met kegels en vlaggen en kettingen met vuur eraan. Supervet! Het bleken ook nog eens hee aardige mensen te zijn, ze hebben me 3 avonden mee op stap genomen. Dat was heel erg tof, hebben muziek gemaakt op straat om aan geld voor drankjes te komen, een soort ´habana blues´ achtig concert meegemaakt, zijn weggestuurd door de politie, heel veel gedanst met veel te kleine indianen met dreads, tattoos, stukken ivoor en hout etc door neus, lip en oor, en 1000 kleuren kleding en sieraden, en kennis gemaakt met té con té (hete shotglaasjes thee met singani, een soort zelfgebrouwen pisco, heel lekker).
Overdag hebben we gelukkig ook nog iets van La Paz gezien. Het is druk en vies, maar je kunt de teleferico tot de grens van de stad heel hoog op een berg nemen en van het uitzicht genieten. Het Coca museum was ook zeer interessant, en de beruchte, meest corrupte gevangenis ter wereld San Pedro.
Na deze interessante bezichtingen zijn we met zijn 4en naar Coroico gegaan, daar verbleven in hostal sol y luna, een tropisch paradijs met een zwembad en cocktails, en by far de mooiste plek waar ik ooit ben geweest. Ik heb heel veel mooie fotos van de tuin, was telkens net te laat voor alle verschillende soorten kolibris, en zal later alles uploaden. Nu ben ik even in La Paz om dingen te fixen en om te chillen in het hostel, maar morgenochtend vroeg ga ik naar Copacabana en lake titicaca, daar is Louise dan ook weer met de Zweden.
Hou jullie taai daar in het koude holland, en heel veel liefs. Muchos besitos xx

Bolivia

Hoi!
Hier de beloofde update. Ik ben nu 2 weken in Bolivia, samen met Louise. We zijn gestart in Santa Cruz, een tropische koloniale stad. Ook hier is veel meer buitenleven dan thuis. Mensen zitten uren op de plaza´s te relaxen en wanneer vrienden langs lopen maken ze een praatje. Het lijkt alsof iedereen elkaar kent.
Na deze drukke stad zijn we snel naar Samaipata gegaan, een miniscuul dorpje in de jungle. Hier zaten we in een heel gezellig hostel met een heel mooie tuin. Een soort kleine droomwereld. Er waren heel veel leuke andere reizigers en we hebben 3 dagen alleen maar spaans gepraat. Met de nodige frustraties daarbij. De natuur was heel mooi, we hebben gehiked en een condor gezien, adelaars, kolibri´s, kevers zo groot als je handpalm en prikkende harige rupsen. Ook zijn we 1 avond goed local gegaan in de bar met de nodige caipirinhas en danslessen. Salsa is het hier dus echt niet, cumbia wel.
Daarna zijn we in Sucre geweest, waar we de Casa de la Libertad hebben bezichtigd en meer geleerd over de struggle naar independency van Bolivia.In Potosí hebben we vooral op de lokale markt rondgelopen, koffietjes gedronken op terrasjes en mensen gekeken. Het ligt heel erg hoog, waardoor ik me ook best buiten adem voelde. De mensen waren heel vriendelijk, en zien er best gek uit. Vrouwen hebben lange vlechten met kwastjes eraan, een (bol)hoedje op, een rokje tot de knie en vaak een geweven doek als zak op hun rug geknoopt. Met soms een baby en soms 100 aardappels of sinaasappels erin. En iedereen kauwt cocablaadjes.
Nu zijn we in Tupiza, helemaal in het zuiden aan de grens, en hebben we vakantie gehad in een hotel met een zwembad !!! zo lekker !!! :) gelukkig brengt morgen weer meer avontuur, want dan gaan we een tour over de zoutvlakten doen.
Als ik terug ben zal ik kijken of ik daar wat fotos van kan plaatsen.
Heel veel liefs! xxxxxxxx

Reis naar Bolivia, Peru, Colombia en Ecuador

Hallo allemaal,

Maandag as vertrek ik voor 3 maanden naar Zuid-Amerika. Met Louise bezoek ik Bolivia, Peru en Colombia en dan ga ik nog in mijn eentje verder naar Ecuador. Op 10 februari kom ik terug. Ik weet nog niet zeker of ik op deze blog ga schrijven, maar misschien wel en dat zou leuk zijn, want dan kan ik jullie op de hoogte houden van mijn reis en de avonturen die Louise en ik zullen gaan beleven.

Veel liefs! xxx

Buenos días a todos,

El lunes yo vuelo a Sur America por tres meses. Voy a visitar Bolivia, Peru y Colombia con Louise y después voy a ir a Ecuador sólo. Voy a volver el diez día de febréro. No estoy seguro si yo voy a escribir en ese blog, pero cuándo yo voy: qué bien! Porque ustedes van a ser possible de leer cuáles avonturos Louise y yo encontramos.

Muchos besitos.

Dominique gaat naar huis

Helaas, het is over! Ik kom weer terug nr NL :(
een allerlaatste update van mn laatste maandje:
groots feest in Bangkok waar ik ben ingewijd in het modernste thaise drinking game: My friend, I'm hungry and thirsty at the same time....
mn beginners EN advanced duik diploma gehaald op ko tao turtle island met snachts duiken, duiken rond een wrak en high geworden van nitrogen narcosis op 30 meter diepte :)
me laten opsluiten in n boeddhistisch klooster om t leven van n non uit te proberen. 10 dagen om 4 uur opgestaan en 10,5 uur per dag gemediteerd, af moeten zien van praten, gebarentaal, oogcontact, fysiek contact, intoxicaties, lekker eten, genoeg eten, een zacht bed en een kussen, zonlicht, buitenlucht, dagdromen, mn vrijheid.... intens en intens zwaar en op dag 7 ben ik in 2en gebroken, mr ik heb t volgehouden!
gister uit t klooster nr bangkok, de laatste dag van thais buddhist new year! mn 3e new year dit jaar en voor de 3e keer het allerbeste new year ooit! sabai dee wan songkran! songkran is de overgrootmoeder van alle feesten die ooit zijn gegeven en de overgrootvader van alle barbarisme op aarde. ik kan niet beschrijven hoe vet dit was, en ik heb geen fotoos kunnen maken door al het water, maar dit feestje was t allerbeste feestje waar ik ooit ben geweest. en ik geloof niet dat ie ooit nog overtroffen word :)
en nu wil ik... van mn kater af komen, eend eten, eindelijk naar het bangkok art en culture centre, zon, liefde, van mn kater af komen, en naar huis
vanaf volgende week ben ik thuis te bezichtigen en te bewonderen

dank voor alle medeleven en jullie krijgen de groetjes van Grand Gecko George, Amfetamine George, Mongol George, Eindbaas George, Sam en mij
kus xxxxxxX

Made in Taiwan

nihao,
ik heb n kamer met n computer dus ik heb nog meer fotoos upgeload, taiwan is zoo verschrikkelijk intens mooi! ik zou iedereen aanraden om hierheen te gaan, liefst vandaag nog. ben in taitung aan de oostkust.
en ik heb vandaag iets heel raars gezien: water running up! echt waar! een plek waar het water omhoog stroomt! ik heb geen idee en ik heb heel erg lang gekeken maar ik kom er niet uit hoe dat kan. optische illusies, pompen, magnetisatie, waterstofbruggen...
en het ziet er zo raar uit. alsof de lucht opeens groen is en t gras blauw. echt, echt, echt niet OK.
het allerleukste was nog wel dat er bus na bus met bejaardechinese toeristen langskwam en de oude chinese mannetjes het ook prachtig vonden en jong werden en op en neer sprongen en OOO en AAA en HOHOHO en HIHIHIHIHIHI deden en ook probeerden te vinden waar de pomp was. of de illusie. of de goochelaar.
kusje groetje bye bye :)

nihao

nihao!

ik ben in taipei, taiwan, en het is hier moeilijk, moeilijk tof maar ik ga er niks van vertellen want ik had net n verhaal getypt en toen viel de verbinding uit en nu is het... weg!
alleen de roltrappen in de metro: iedereen staat aan de rechterkant en de linkerkant is vrij voor mensen met haast die willen rennen. ook als het druk is staat er beneden een rij voor de mensen aan de rechterkant van de roltrap en blijft de linkerkant vrij. en er is geeneens een bordje die mensen zegt dat ze het zo moeten doen! ze doen het gewoon uit zichzelf! in NL staan er bordjes om dit uit te leggen, mr nog steeds staat iedereen op random plekken op de roltrap op t station zodat je er niet langs kan als je haast hebt. dit beschrijft: taipei is zo ontzettend cool en hip, en ver, ver, ver voorbij het westen. het is alsof ik de toekomst in ben gegaan. echt. alles is veel drukker, maar georganiseerder en heel veel efficienter, zo indrukwekkend! en duur! en koud en regen! en de taiwanezen zijn ook echt heel hip, met ultracoole outfits en futuristisch haar :D ik vermaak me hier heeeel erg goed :D

kusjeee xxxxxX

ola

ik moest maar weer eens even wat laten weten ofnoh?
eerstens, thx voor alle berichtjes en privee-berichtjes. alhoewel mijn antwoord misschien sporadisch is, is t heel fijn om te merken dat thuis me nog niet vergeten is :)
ben al n week ofzo in cambodia en cambodia is geweldig :) heel lieve en leuke mensen, wel echt verschrikkelijk heet. t liefst douche ik 3x per dag met koud water.
ben in Kep geweest om fantastische krab te eten en heb jeuk-beestjes opgelopen in n smerig en stinkend bed. de jeuk en de beestjes zijn gradually uit zichzelf vertrokken :)
toen via Kampot nr Phnom Penh, de hoofdstad, is heel erg toffe stad en ik verbleef (en nu ook weer) in n heel chill familie-guest house dat wordt gerund door opa, oma en een verschrikkelijk grote lading aan kleinkinderen, heel gezellig. ook n aantal Chinese, koreaanse en engels-sri-lankaanse vrienden gemaakt hier, die mn aziatische eetgewoonte nog even hebben geperfectioneerd door onbeschrijflijke gefrituurde gegrilde of gekookte dingen te orderen in straatrestaurantjes om met mij te delen :D leuk :D
nr t torture museum geweest, wat echt verschrikkelijk was... n oude school die in de pol-pot/khmer-rouge-tijd gebruikt werd als gevangenis. de documentatie hield in dat alle prisoners opgemeten en gefotografeerd werden, en deze fotos zijn nog allemaal bewaard gebleven en worden daar ten toon gesteld, samen met fotos van gemartelde en dode mensen. heel indrukwekkend. je ziet echt doodsangst in hun ogen.
om op te luchten ben ik wezen rollerskaten in n hal met n halfpipe. en na 7 rondjes was ik moedig genoeg om n truukje te proberen op de halfpipe. wat ik helemaal niet kan. en toen heb ik mn pols zo geblesseerd dat ik nr de dokter moest om pijnstillers te vragen. de dokter zei wrs gebroken, mr dankzij geweldige drukpunt-massages van de oma in t guest house was na 2 dagen mn pols weer heel genoeg om op stap te gaan. Magic! :D
ben nr Sen Monorom geweest en heb daar 2 dagen in de jungle geslapen om semi-wilde olifanten te zien. was fantastisch! n engelse hippie koopt of huurt olifanten die te oud zijn om te werken om op n enorm stuk land dat hij ook huurt vrij rond te laten lopen. als toerist kan je de olifanten zien omdat ze elke dag nr dezelfde rivier/poel komen om te badderen. geweldig :D heb geholpen de olifanten te badderen en ze bananen gevoerd en beetje bang op hun slurfen geklopt. die beesten zijn zooo enorm! en zo koel! heb heel veel geleerd over olifanten en olifant-gedrag en olifanten in cambodia. mr als je meer wil weten moet je mr ff mailen dan krijg je n privee-antwoord anders wordt t te lang :P en om deze olifantentrip te bekostigen heb ik ook 1 dag moeten werken als vrijwilliger. hele dag in de brandende zon rondsjouwen met emmers zand die van de ene heuvel nr de andere verplaatst moesten worden... aaah!! :O
op de laatste dag in sen monorom heb ik met mattie Lorenzo (uit italia, ook wel Luigi want lang en dun en snor. alleen de groene tuinbroek mist) n motorbike gehuurd en zijn we nr n waterval gegaan middenin de jungle waar we de enige mensen waren en in ons blootje konden zwemmen, leuk :D
na sen monorom ben ik nr kratie gegaan, hier langs de mekong rondgefietst, in de mekong gezwommen, veel heerlijke cocktails gedronken en superzeldzame irrawaddy rivier dolfijnen gespot. dat was echt zo koel! middenin de mekong zie je +- 2,5 meter lange dolfijnen (zonder neus) met hun grijze ruggen boven t water uitkomen en ademen. hun koppen zijn heel lelijk en bultig mr ze bewegen zo gracefull. en t waren er zoveel!! hebben er wel 30 ofzo gezien. echt heel gaaf :D
en nu ben ik weer in Phnom Penh en vanaaf ga ik pizza eten met Luigi. heb btw 4 dagen italiaans gepraat en ik rock t best wel :D
morg richting t westen, en over n weekje in Thailand voor mn vlucht nr Taiwan en n date met n exotische frans-libanese god in bangkok. woeoeoeoe! :D

heel veel liefs en groeten en kussen en succes als t daar nog koud is en tot over 8 weekjes nog maar ! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxX

en sorry dat t bericht zo lang is geworden en als je t niet wil lezen heb ik wrs deze week wel ergens tijd en zin om fotos up te loaden :D doei!