dominiqueswenker.reismee.nl

Doorbraak!

Merry Xmas iedereen! Liefs en tropische groetjes uit Paramaribo!
Hier ziet de wereld er een stuk zonniger uit dan een paar weken geleden :) ik moet nog steeds hard werken, bijna al mijn huisgenootjes zijn de hele kerst weg op jungle-tour, maar ik kon niet mee, omdat ik geen vrij kon krijgen. Heb kerstavond gewerkt, en daarna met mattie Sanne tot half 6 (!) wezen stappen en onze billen van ons lijf af geschud in de lokale salsa-tent, woohoo! :) Vandaag beetje brakjes, San en ik gaan kerstdineren bij Broki, de zaak van onze huisgenoot Tim, en dan ga ik weer een nachtdienst in...
Het werk is wel een stuk leuker geworden, en ik kan de Surinamers steeds meer waarderen. Doorbraak 1 was bij de zusters, mijn medeco Ruud en ik zaten in een rustige dienst Sranan'tongo-zinnetjes met elkaar te oefenen, wat ze hilarisch vonden en waarbij ze gingen helpen, sindsdien zijn ze een stuk vriendelijker (wel met de opmerking erbij dat het dus écht niet bijzonder is dat ik dat kan, want ik heb het zeker van mn Surinaamse vriend geleerd. die ik niet heb trouwens). Doorbraak 2 was bij de artsen en zo oud als de weg naar Kralingen; ik neem nu bijna elke avond- en nachtdienst chocola of koekjes mee. Ook de enge mannen op straat kan ik beter handelen. Nu zeg ik terug 'Mi ne wani, mi abi broko ati' (Ik wil niet, ik heb een gebroken hart), waarna ze keihard moeten lachen, ipv schelden.
En de paar daagjes tussendoor die ik vrij had heb ik ook leuke dingen gedaan. Gechilld aan het zwembad, het enige strand 'white beach' opgezocht, wat een onwijze deceptie was met een groot hek om piranhas tegen te houden en een modderige strook water daarvoor waar je in kon liggen. Ook heb ik een dagje in stortregen gezwommen in jungle rivier de colakreek.
Oud en nieuw gaat heftig worden hier! Vanaf zondag mogen de mensen 'bommen gooien' (Surinaamse uitdrukking voor vuurwerk afsteken) en gedurende de week komt er waarschijnlijk smog. Schijnbaar zat vorig jaar de spoed helemaal vol met asthmatische patiënten, patienten die een hand of vinger misten of oog-verwondingen hadden. Ook schijnen mensen elkaar te lijf te gaan met houwers (machetes) wanneer ze dronken zijn en ruzie hebben. Leerzaam en hectisch dus.
Gelukkig heb ik met O&N niet de nacht! Dus kan ik ook nog een beetje mee feesten :) en op 3 januari ben ik klaar en ga ik met medecoassistenten alleen maar leuke dingen doen!
Ik wens iedereen een hele fijne kerst, met 12 graden in NL hoor ik net op radio 2, en hoop dat iedereen met O&N nét zo uitbundig gaat feesten als de mensen hier in Suriname. In het nieuwe jaar ga ik 100 op-z'n-kop-kabelbaan-jungle-foto's etc posten, ok?! Lobi!!!

Reacties

Reacties

Jackie, Emile en je zusjes

Heerlijk om te merken dat je langzaamaan weer je draai het weten te vinden!
Nu aftellen en genieten van je welverdiende vakantie!
Love you,
Xxxx

Pap

Haaa Nickerie ! Wat superfijn dat 't nu weer beter gaat ! Het blijft ons verbazen dat je na Nepal, Thailand, Birma, Laos, Cambodja, Vietnam, Taiwan, Bolivia, Peru, Colombia en natuurlijk vele Europese bestemmingen, nu juist met Suriname zo'n moeite had... We zullen het houden op een samenloop van enkele minder gelukkige omstandigheden ? Haha, de 'lessen' van Paramaribo (gelijk geven, lijmen en bluffen) lijken me trouwens nooit weg, want ook (nog) bruikbaar in je verdere leven ;-) Maar vooral goed dat je weer zulke fijne matties hebt gevonden ! Leve de vriendschap ! Ja, geniet van je vrijheid straks, van de natuur en van goed gezelschap. Maar eerst nog veeeel succes met de jaarwisseling, kijk goed uit en we horen nog van je...
XXX, F en G

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!